Gruppträning 2017

BOKA DINA PASS HÄR

Vårschemat sträcker sig över hela juni. Därefter gäller sommarscheman som du hittar längre ner på sidan.

gt vår 2017

 

 

 

BOKNINGSREGLER: 

  • Som gymmedlem kan du boka dig på alla våra gruppträningsklasser 10 dagar framåt i tiden. 
  • Med ett klippkort kan du boka dig enbart för 1 pass i taget. Vill du boka dig på flera klasser kan du ringa till oss i receptionen eller be om hjälp på anläggningen. 
  • Tänk på att registrera dig minst 10 min innan klassen börjar för att behålla platsen. Därefter släpper vi köplatserna. 

    Behöver du avboka? Gör det så fort som möjligt.
    Vänligen avboka senast två timmar före klassens start. Då kan någon annan hinna få din plats. Missad avbokning ger en varning. Efter tre varningar låser vi träningskortet för vidare bokning för en månad. Kortet kan aktiveras även till en kostnad av 100 kr. Syftet är att undvika outnyttjade platser och ge alla bästa möjligheter att träna.

 

PASSBESKRIVNINGAR: 

  • 21-MIN-INTENSIVE: 21 minuter blandade med rörlighet, styrka och högintensiv träning. HIT (högintensiv träning) inkluderar förbättrad uthållighet och maximalt syreupptag (VO2max), men även generella hälsofördelar såsom minskat blodtryck, förbättrad insulinkänslighet och förbättrad kroppssammansättning.
  • CHALLENGE: Båda styrka och kondition utmanas, ofta i form av cirkelträning. Under detta pass blir du både starkare och får en bättre kondition, dessutom bränner du mycket kalorier. Minst sagt ett effektivt pass. 
  • CORE: ca 30 minuter med fokus på musklerna i och runt bålen. Inifrån och ut. 
  • DANCE JAM: Ett rytmiskt och medryckande träningspass med inslag av dansstilar som salsa, merengue, reggaeton, cubaton, soca m.m. Vi rör på hela kroppen och hittar glädje i själen; kanske även ett par droppar svett på pannan! Klassen lämpar sig för alla; man behöver inte ha dansvana. Det funkar ändå!
  • HATHA FLOW: Hatha flow är en fysiskt utmanande yogaform som präglas av dynamiska, lekfulla serier av positioner som länkas samman med andning. De enskilda positionerna är viktiga, och ofta stannar vi upp och tränar teknik, placering och styrka. Men lika viktiga är övergångarna från en position till nästa – det är här ordet flow kommer in. 
  • HATHA YOGA: Ordet Hatha är sanskrit, där Ha betyder sol och Tha betyder måne. Syftet med hathayoga är att finna inre lugn genom att balansera energierna från dessa två. Hathayogans mjuka, fysiska positioner (asanas) hålls mer statiskt och utförs i ett lugnare tempo än i andra fysiska och dynamiska yogaformer som exempelvis ashtanga vinyasa och hatha flow. Positionerna kombineras med andningsövningar (pranayama) och olika meditationstekniker för att uppnå balans mellan kropp och sinne. 
  • KLASSISK YOGA: På klassisk yoga förmedlar vi enkla asanas (yogapositioner), yogans filosofi & värdegrunder och hur man kan få en harmonisk rytm och glädje till livet. Klassisk yoga passar dig som söker en lätt & tillgänglig väg in i yogan. Lektionen sker i ett lugnare tempo och fokus ligger på säkra rörelser, medvetenhet och tydliga förklaringar. Klassisk yoga kan passa bra för dig som har lite erfarenhet från yoga eller för dig som vill få återhämtning & andas när livet går lite för fort. Det finns en väg för alla. Effekten av yoga följer med dig ut i livet och vardagen och du kan känna att du blir en lugn och närvarande person. 
  • MEDITATION & PRANAYAMA: Inom yogan så använder man sig av andningen för att få kontroll och med den styra sina energier inom och utom kroppen. För att få hjälp med detta har man andningsövningar – pranayama övningar som hjälper dig att ta bort det störande sinnet. Meditationen är en mental träning av sinnet som handlar om att förändra våra tankesätt och förhållningssätt i en positiv och välgörande riktning. Vi är vad vi tänker och vi skapar själva våra upplevelser stund för stund. Därför måste vi lära oss att tänka på sätt som skapar positiva upplevelser, både till det inre och till det yttre. 
    För att hantera ditt sinne behöver du hantera prana (energin i kroppen). Flödet av prana är i direkt kontakt med andningen. När sinnet är lungt är andningen lugn och vice versa.
  • SENIORTRÄNING: En klass för dig över 55 som vill bygga upp en funktionell och skadefri kropp. Tränar både styrka, kondition, balans och stabilitet i ett lugnare tempo. Träningen leder till en bättre hållning. Passar alla oavsett nivå. 
  • TABATA: En intervallbaserad klass där man varvar konditionsövningar med styrkeövningar. Korta intervaller, arbetstid 20 sek, vila 10sek. 
  • TRX 2.0: Styrketräning med remmar för att skapa ett ostabilt moment i träningen, där kroppens djupa små muskler aktiveras, vilka är bra att träna för att undvika skador. Träningen är individanpassad där du använder din egen kroppsvikt som motstånd.
  • VINYASA FLOW: En dynamisk och fysisk yogaform. Positionerna sätts samman i ett flöde där andning och rörelser synkroniseras. Du kommer att mötas av olika varianter av både mer utmanande och lugnare solhälsningar, stående-, sittande- och liggande positioner. Även om klassen präglas av just ”flow” så stannar vi även upp för att träna på teknik och placering, tillsammans med andningen.

Nyheter

Sommarläger på USIF – Save the date

Skrivet av Malin Anderssson Postad i Gym, Nyheter, Padel, Styrelsen, Tennis, USIF Arena

 

USIF:S SOMMARLÄGER

SAVE THE DATE

 

ladda ned

 

USIF satsar på Sommarläger!

 

Under veckorna 24, 25, 31 och 32 kommer USIF att arrangera Sommarläger för barn och ungdomar.

Vår tennisverksamhet kommer genomföra Racketkul för barn och ungdomar i åldern 5-16 år. Här är alla välkomna oavsett tidigare erfarenheter av racketsport. 

Och nytt för i år är att vi även kommer arrangera Activity Camp under samma veckor. 

Activity Camp kommer vara för två olika åldersgrupper: 7-9-åringar och 10-13-åringar. Fokus kommer vara på rörelseglädje och aktivitet. Alla deltagare kommer att få prova på många olika aktiviteter i och omkring vår fina anläggning i Rosendal.

Vi kommer att kunna ta emot max 40 barn per läger och vecka (dvs 40 barn/ungdomar på Racketkul, 40 barn/ungdomar 7-9 år Activity Camp och 40 barn/ungdomar 10-13 år Activity Camp) 

 

Håll utkik efter mer information, priser och hur ni anmäler er. Vi kommer lägga ut information löpande på hemsidan, i arenan och på sociala medier.

 

Vid frågor rörande detta kan ni kontakta reception@usif.se och se till att följa oss på Facebook och Instagram.

images (1)thumb_22d0bd8f92337da2d4f17f9edfb4c1aa

 

 

Kallelse till årsstämma

Skrivet av Malin Anderssson Postad i Gym, Nyheter, Padel, Tennis, USIF Arena

Upsala Studenters Idrottsförening bjuder in till årsstämma den 3 april 2017 kl 19.00

Stämmo-material:
Dagordning
Verksamhetsberättelse 2016
Årsredovisning Upsala Studenters Idrottsförening 2016
Årsredovisning Uppsala Studenters Idrottsförenings Hall AB 2016

Medlemskap

Att vara USIF medlem innebär bättre priser på tennis/padel, parkering, gymkort samt rabatterade priser på kommande event. Deltagare i tennisskolan har fakturerats medlemsavgift för 2017 på fakturan för vårterminen 2017. För er andra så blir ni medlem genom att fylla i ett formulär i Matchi. Du hittar länken dit på vår hemsida (gå in under OM USIF – MEDLEMSKAP). Medlemskap kostar per kalenderår 300 kr för enskild medlem och 500 kr för familjemedlemskap.

Vi önskar alla befintliga och nya medlemmar varmt välkomna till stämman!